This archived website ‘James Ensor. An online museum.’ is temporarily not being updated. Certain functionality (e.g. specific searches in the collection) may no longer be available. News updates about James Ensor will appear on vlaamsekunstcollectie.be. Questions about this website? Please contact us at info@vlaamsekunstcollectie.be.

Oplagen en staten

Op enkele uitzonderingen na nummerde James Ensor zijn etsen niet. De prenten werden op diverse momenten en in verschillende oplagen gedrukt. Voor 1900 verliep de verkoop niet erg vlot en werden de gravures volgens Loÿs Delteil, auteur van de tweede beredeneerde catalogus van de etsen, op kleine aantallen gedrukt. Tijdens de jaren 1920 vermenigvuldigden de oplagen zich. Het onderscheid tussen de vroege en de late drukken is duidelijk zichtbaar. De verschillen situeren zich in de soort en de afmeting van het papier, en in de opschriften. De oude prenten zijn gedrukt op kleine vellen van Chinees of Japans papier, Hollands vergé of op velijn. Ze zijn gesigneerd met een kleine, schuine handtekening. De meer recente etsen zijn uitgevoerd op simili-Japans papier van medium of groot formaat, en hebben een rechte signatuur. Op de achterkant werd de titel van het werk aangebracht met, diagonaal, een brede arabeske waarin de naam van de kunstenaar vervat ligt. Deze veralgemeningen vragen echter om voorzichtigheid, gezien Ensor soms oude drukken die hij zelf had gehouden later signeerde.

Van veel platen bestaan meerdere staten. In veel gevallen gaat het slechts om kleine wijzigingen en toevoegingen. Vrijwel alle platen bleven bewaard, maar, na het overlijden van de kunstenaar, maakten de erfgenamen ze onbruikbaar door er hoekkrasjes op aan te brengen. Gezien de snelle slijtage heeft Ensor de platen van sommige drogenaalden later volledig herwerkt met sterkwater. In een aantal gevallen hernam hij jaren later eenzelfde onderwerp op een nieuwe plaat.

James Ensor had de gewoonte om sommige van zijn prenten achteraf met aquarel, gouache of kleurkrijt bij te werken. In enkele gevallen maakte hij er kleine schilderijtjes van. Vooral op latere leeftijd smukte de kunstenaar zijn prenten op; waarschijnlijk deed hij dit om minder goede drukken verkoopbaar te maken of om de minder goede kwaliteit van bepaalde afdrukken te maskeren.

De kathedraal - 1886
De kathedraal - 1886
De kathedraal - 1896
De kathedraal - 1886 De kathedraal
1886
zinkets op papier (2de plaat)
De kathedraal - 1886 De kathedraal
1886
zinkets op papier (1ste plaat, 3de staat)
De kathedraal - 1896 De kathedraal
1896
koperets op papier (2de plaat)

Mobiele navigatie