This archived website ‘James Ensor. An online museum.’ is temporarily not being updated. Certain functionality (e.g. specific searches in the collection) may no longer be available. News updates about James Ensor will appear on vlaamsekunstcollectie.be. Questions about this website? Please contact us at info@vlaamsekunstcollectie.be.

Marines

In 1887 en 1888 etste James Ensor enkele havengezichten in Nieuwpoort en bij de geul van Oostende. Havengezichten waren bijzonder dankbare onderwerpen voor de kunstenaar. Net zoals de landschappen vatte Ensor ze op als studies van lichtspelingen. Met precisie kon hij elke rimpeling van het water en het boeiende contrast tussen belichte en beschaduwde architectuurgedeelten tegen de glanzende waterspiegel weergeven. De haven inspireerde Ensor tot een van zijn meest voldragen composities, Gestrande schuiten (1888), een onovertroffen evocatie van zand, licht, mist en zilte lucht. De geëtste havengezichten herinneren aan vergelijkbare etsen van de Amerikaans-Engelse kunstenaar James McNeill Whistler die Ensor op de tentoonstellingen van Les Vingt had gezien.

Staketsel - 1887
Gestrande schuiten - 1888
Het grote dok in Oostende - 1888
Staketsel - 1887 Staketsel
1887
drogenaald op zink op papier (2de staat)
Gestrande schuiten - 1888 Gestrande schuiten
1888
zinkets op papier (1ste staat)
Het grote dok in Oostende - 1888 Het grote dok in Oostende
1888
zinkets op papier (2de staat)

Mobiele navigatie