Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Groeningemuseum

Naast Antwerpen en Gent bezit ook Brugge een- weliswaar bescheiden - Ensorcollectie.

In 1955 schonk de Kulturkreis im Bundesverband der Deutschen Industrie E.V. acht gesigneerde conté- en potloodtekeningen aan het prentenkabinet. Waarschijnlijk behoorden ze oorspronkelijk tot één van de vele schetsboeken die James Ensor voltekende met studies naar zijn directe omgeving. Ze sluiten nauw aan bij deze die in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen bewaard worden.

Tussen 1995 en 1998 werden negentien etsen aangekocht die door James Ensor eigenhandig werden ingekleurd en beschilderd in diverse technieken. Zij zijn representatief voor de diverse thema‟s die Ensor in zijn werk verwerkte, gaande van subtiel weergegeven landschappen en havengezichten tot demonische, groteske en macabere taferelen waarin ook de masker- en skeletmotieven verwerkt zijn. Verder tonen ze ook duidelijk Ensors belangstelling voor het karikaturale. Deze etsen werden gerealiseerd tussen de jaren 1886 en 1904.

In 2004 hebben de Brugse musea een uniek schilderij aangekocht dat perfect in het collectieprofiel van het Groeningemuseum past. Icône - Portret van Eugène Demolder (1893) verwijst immers naar de middeleeuwse schilderkunst die tijdens de laatste decennia van de 19de eeuw herontdekt werd. In het bovenste register van dit werk gaf Ensor inderdaad een redelijk nauwkeurige kopie van Stefan Lochners meesterwerk Madonna met kind in de rozentuin (ca. 1440, Keulen, Wallraf-Richartz-Museum). Om het publiek bij deze aanwinst te betrekken, werd een sensibiliseringscampagne opgestart waarbij de Bruggelingen en de toeristen aangezet werden tot een kleine financiële bijdrage. De campagne met de titel „Een Ensor voor Brugge‟ hield verschillende aspecten in: advertenties in lokale kranten, verkoop van postkaarten, een lezingenreeks, de uitgave van een portofolio m.m.v. de Vrienden van de Musea en een kleine tentoonstelling in het Groeningemuseum (19 maart – 18 juli 2004).

Laurence Van Kerkhoven