Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

De vermenigvuldiging van de vissen

Datering: 
1891
Materiaal: 
koperets op papier
Afmetingen: 
232 mm x 174 mm
Inventarisnummer: 
1998-B-85
Type kunstwerk: 
prent
Museum:
Museum voor Schone Kunsten Gent

De Christusthematiek heeft een prominente plaats in Ensors picturale en grafische oeuvre. In de jaren 1890 krijgt zijn werk een opvallende satirische inhoud en maakt de kunstenaar meer en meer gebruik van lineaire arabesken. Dergelijke massataferelen, bevolkt door groteske figuren, keren herhaaldelijk terug in schilderijen, tekeningen en prenten. Opmerkelijk is dat Ensor het thema transponeerde naar zijn eigen tijd, met de voorstelling van een fanfarestoet van volkse mensen, carnavalsfiguren, gendarmen, enz. Achter de Christusfiguur slagen gezette, nors kijkende burgers het volksvertier gade. De opschriften op de vaandels, “Fanfares doctrinaires. Toujours réussis” en “Alimentation doctrinaire”, illustreren de burgerlijke neerbuigendheid. De prent is, op enkele details na, volledig gebaseerd op de gelijknamige krijttekening uit 1891 (Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. 2739).