Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Icône - Portret van Eugène Demolder

Datering: 
1893
Materiaal: 
olie, potlood en gouache op paneel
Afmetingen: 
21 m x 36 m
Inventarisnummer: 
2004.GRO0001.I
Type kunstwerk: 
schilderij
Museum:
Groeningemuseum Brugge
Trefwoord:

Dit paneel is een portret door James Ensor van zijn goede vriend Eugène Demolder. Deze kunstcriticus was één van de vroegste promotoren van Ensors werk. Hij gaf niet alleen de eerste monografie over de kunstenaar uit, maar organiseerde te Brussel ook diens allereerste individuele tentoonstelling en was tevens de bemiddelaar voor de eerste expositie van Ensor in het buitenland. Daarnaast had Demolder een grote bewondering voor de 15de- en 16de-eeuwse paneelschilderkunst die vooral sedert de laatste decennia van de 19de eeuw herontdekt werd.
In dit gedetailleerde psychologische portret verwerkte Ensor op een heel subtiele manier informatie over de interesses en het leven van Demolder. Demolder was een liefhebber van oude kunst (zie het bovenregister met een redelijk nauwgezette kopie van Stefan Lochners “Madonna met Kind in de rozentuin”), schreef graag over het leven van Christus (zie het middenregister met opeenvolgende taferelen uit het passieverhaal van Jezus van Nazareth), hield van rijke texturen en kleurenpracht (zie de diverse fonkelende kleuraccenten in het schilderij) maar werd in zijn tijd ook sterk bekritiseerd (zie het onderste register met de expressieve duivelskoppen).