Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Iston, Pouffamatus, Cracozie en Transmouffe, beroemde Perzische geneesheren, onderzoeken de stoelgang van Darius na de slag van Arabela

Datering: 
1886
Materiaal: 
zinkets op papier (2de staat)
Afmetingen: 
178 mm x 237 mm
Inventarisnummer: 
1998-B-6-2
Type kunstwerk: 
prent
Museum:
Museum voor Schone Kunsten Gent
Trefwoord:

De ets "Iston, Pouffamatus, Cracozie en Transmouffe, beroemde Perzische geneesheren, onderzoeken de stoelgang van Darius na de slag van Arabela" gaat terug op de historische nederlaag van Darius III in 331 voor Christus. Ensor liet de veldslag tussen Darius en Alexander de Grote in de imaginaire plaats Arabela plaatsvinden; in werkelijkheid had het militaire treffen in Gaugamela plaats. De prent heeft wel meer fictieve elementen, en Ensor voert daarin de satire ten top. Darius' geneesheren onderzoeken immers zijn stoelgang, op zoek naar een oorzakelijk verband tussen een mogelijke darmstoornis en de nederlaag. Ook de klankrijke namen van de geneesheren ontsprongen aan Ensors ongebreidelde fantasie. De figuur van Crazon, gezeten op het toilet rechts, gebruikte Ensor ook in de tekening "De duivels Dzitss en Hihahox geleid door Crazon, rijdend op een woeste kat, leiden Christus naar de hel" eveneens uit 1886 (Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. 7660). Anderzijds blijkt uit de ets dat Ensor de techniek van de oude meesters als voorbeeld nam, zoals hier Rembrandt.