Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Interieurs

Het burgersalon

Tijdens de jaren 1878-1885 ontpopte de jonge James Ensor zich tot de schilder van het burgerlijke, 19de-eeuwse interieur met zijn typische besloten atmosfeer. De figuren die zijn interieurs bevolken bepalen het heel suggestieve klimaat waarin enerzijds rust en intimiteit, maar anderzijds bedruktheid, gekweldheid en ook de fascinatie voor het licht tot uiting komen, zoals in Russische muziek (1881, olieverf op doek, Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België), Het burgersalon (1881), Namiddag in Oostende (1881) en De oestereetster (1882). Ensors interieurschilderingen liggen in de traditie van de Belgische kunstenaars Henri De Braekeleer, Constant Cape en Alfred Stevens. Maar Ensor had geen oog voor de anekdotiek, maar verkoos een vluchtige totaalindruk van de ruimte. Aan enkele intimistische interieurschilderijen voegde Ensor op latere datum maskers, skeletten of chinoiserieën toe, zoals in Skelet bekijkt chinoiserieën (1885 en 1888).

Inne Gheeraert

De afspraak - 1882
De oestereetster - 1882
Het burgersalon - 1881
Namiddag in Oostende - 1881
Skelet bekijkt chinoiserieën - 1885
De afspraak - 1882 De afspraak
1882
olieverf
De oestereetster - 1882 De oestereetster
1882
doek[drager]
Het burgersalon - 1881 Het burgersalon
1881
doek[drager]
Namiddag in Oostende - 1881 Namiddag in Oostende
1881
doek[drager]
Skelet bekijkt chinoiserieën - 1885 Skelet bekijkt chinoiserieën
1885
olieverf op doek