Marines

De witte wolk

Als kind woonde James Ensor op enkele passen van de Noordzee. Het ouderlijke huis aan de Langestraat paalde achteraan aan een stadsgracht, waarachter de Zeedijk lag. Later woonde hij op de hoek van de Van Iseghemlaan en de Vlaanderenstraat, op vijftig meter van de Zeedijk. Ensor was dus heel vertrouwd met de zee en haar eindeloze licht- en kleurschakeringen in samenspel met zon, wolken, nevel en wind.

Na de storm (1880) is een van de eerste voldragen schilderijen die na het afbreken van Ensors academiestudie ontstonden. Het is een impressionistische visie op de zee, op het ogenblik dat de zon terug doorbreekt na een ochtendlijke stormvlaag. In Groot zeegezicht bij zonsondergang uit 1885 heeft de zuivere, vochtige atmosfeer en de dynamiek uit Na de storm plaats gemaakt voor een meer doordachte impressionistische schilderwijze en lichtwerking.

Ensor maakte ook een reeks etsen van Oostende en omgeving. Het grote dok te Oostende (1888) is er een treffende illustratie van: een gezicht op het eerste handelsdok, de Kapellebrug, met daarachter het tweede handelsdok, de huidige Mercator-jachthaven. In 1900 hernam Ensor het tafereel en verwerkte het op doek in Haven van Oostende.

Inne Gheeraert

De golfbreker - 1878
De witte wolk - 1884
Grijze zee - 1880
Haven van Oostende - 1890
Het grote dok in Oostende - 1888
Na de storm - 1880
Sloepen - 1890
De golfbreker - 1878 De golfbreker
1878
doek
De witte wolk - 1884 De witte wolk
1884
olieverf
Grijze zee - 1880 Grijze zee
1880
olieverf
Haven van Oostende - 1890 Haven van Oostende
1890
doek[drager]
Het grote dok in Oostende - 1888 Het grote dok in Oostende
1888
zinkets op papier (2de staat)
Na de storm - 1880 Na de storm
1880
olieverf op doek
Sloepen - 1890 Sloepen
1890
doek[drager]