Maskers

Verbazing van het masker Wouse

De geërgerde maskers (1883, olieverf op doek, Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België) is het eerste werk van James Ensor waarin de maskerthematiek opduikt, zij het nog zonder de symbolische geladenheid die zijn latere maskerschilderijen zouden meekrijgen. Inspiratie voor zijn maskers vond Ensor in de souvenirwinkels van zijn familie, in de Oostendse carnavalsoptochten en in het Bal du Rat Mort. Zonderlinge maskers (1892, olieverf op doek, Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België), De dood en de maskers (1897, olieverf op doek, Luik, Musée d‟Art Moderne et d‟Art Contemporain) en De intrige (1890) lijken momentopnames van enkele carnavalvierders.

Maar Ensor verdraaide de oorspronkelijke betekenis van het masker. De vrolijke, carnavaleske figuren verbergen het gelaat van degenen die Ensor al zo lang belaagden, domineerden, kwelden en begoochelden. Maskers en karikaturen gaven hem de mogelijkheid om zijn non-conformisme uit te drukken en zijn frustratie te luchten. Ook oude werken voorzag hij van maskers en andere ensoriaanse attributen, waardoor ze een nieuwe dimensie kregen, zoals bij Verbazing van het masker Wouse (1889) en Oude dame met maskers (1889).

Inne Gheeraert

De intrige - 1890
Geërgerde maskers - 1895
Geïntrigeerde maskers - 1904
Masker en schaaldieren - 1891
Maskertoneel - 1889
Oude dame met maskers - 1889
Reeks maskertjes
Twee maskers
Verbazing van het masker Wouse - 1889
De intrige - 1890 De intrige
1890
doek[drager]
Geërgerde maskers - 1895 Geërgerde maskers
1895
koperets op papier
Geïntrigeerde maskers - 1904 Geïntrigeerde maskers
1904
koperets op papier
Masker en schaaldieren - 1891 Masker en schaaldieren
1891
olieverf
Maskertoneel - 1889 Maskertoneel
1889
olieverf
Oude dame met maskers - 1889 Oude dame met maskers
1889
olieverf op doek
Reeks maskertjes Reeks maskertjes
potlood
Twee maskers Twee maskers
conté
Verbazing van het masker Wouse - 1889 Verbazing van het masker Wouse
1889
doek[drager]