Call for papers: Ensor's creative process: technique, concept, image

Symposium:
20 November 2015
Universiteit Antwerpen & Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (België)

De jongste jaren heeft het onderzoek van de materiële en technische aspecten van de beeldende kunst en het cultureel erfgoed aanzienlijke vooruitgang geboekt. Door het optimaliseren van bestaande onderzoeksinstrumenten en de ontwikkeling van nieuwe beelvormings-technieken, zoals Macro X-Ray Fluorescence scanning, is de kwaliteit van de onderzoeksdata rijker dan ooit. In 2013 is het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen gestart met het Ensor Research Project. Een interdisciplinair team onderzoekt de materiële en technische aspecten van de 38 Ensor schilderijen in de collectie van het museum. Ondersteund door een conservatiecampagne, heeft dit onderzoeksproject onze kennis van Ensor's creatieve processen aanzienlijk verbeterd. Recent heeft ook The Art Institute of Chicago's de conservatie van Ensors buitengewone tekening 'De verzoeking van de Heilige Antonius "(1887), gepresenteerd in een boek, een tentoonstelling en online scholarly catalogue.
Dit symposium zal een tussentijdse stand van zaken presenteren van het lopende onderzoek. De technische en wetenschappelijke bevindingen worden geëvalueerd in samenhang met recent theoretisch, stilistisch, iconografisch en historisch onderzoek.
Voorstellen voor lezingen over het leven van Ensor en zijn werk, evenals het onderzoek van creatieve processen in het werk van zijn voorgangers en tijdgenoten, en de presentatie van nieuwe inzichten in Ensors atelierpraktijk verkregen door analytische en chemische imaging techniques zijn welkom.
Voorstellen voor papers (maximaal 250 woorden) en een korte CV moeten vóór 15 september worden gezonden aan nanny.schrijvers@kmska.be. Kandidaten zullen uiterlijk 30 september een antwoord ontvangen.
Conferentie taal: Engels.

Het symposium wordt georganiseerd door het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Dr. Elsje Janssen, Wetenschappelijk Directeur Collecties en Dr. Herwig Todts, curator en Ensor Research Project Coördinator in samenwerking met de Universiteit van Antwerpen, Dr. Geert Van der Snickt, Chair Advanced Imaging Techniques for the Arts, Faculty of Science, Dr. Susan M. Canning, Professor, College of New Rochelle, New York en de Vlaamse Kunstcollectie - Musea voor Schone Kunsten Antwerpen Brugge Gent.