Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Online publicaties Ensor Research Project KMSKA

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) richtte in 2013 het Ensor Research Project op. Het museum bezit de grootste collectie werken van James Ensor ter wereld, en wil in de toekomst hét centrum worden voor kunsthistorisch en materiaaltechnisch onderzoek van het oeuvre van deze kunstenaar. Het KMSKA publiceert de output van het Ensor Research Project online.

Het palet van een schilder zegt veel over hoe hij te werk ging. In Het palet van Ensor plaatst restaurator Karen Bonne enkele paletten uit de collectie van het museum naast paletten die afgebeeld staan op schilderijen van o.a. James Ensor. Want ook daar valt veel uit af te leiden.

James Ensor wist de techniek van het schilderen met een paletmes zo te gebruiken dat hij er optische effecten mee kon bereiken. In dit artikel bespreekt restaurator Karen Bonne zijn zoektocht naar de perfecte toets.

In september 2012 startte het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen de conservatie-restauratiebehandeling van één van de meest symbolische en tot de verbeelding sprekende werken van James Ensor: Verbazing van het masker Wouse, gesigneerd en gedateerd 1889. In dit artikel vertelt restaurator Laure Mortiaux hoe dit restauratieproject geleid heeft tot een beter begrip van zowel de techniek van de schilder, als de materiële geschiedenis van het werk en de verschillende behandelingen die het schilderij heeft ondergaan.

(Nieuwsbericht 4 juli 2014)