Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Inspiratiebronnen

In de geest van de Vlaamse realistische traditie liet James Ensor zich inspireren door de wereld waarin hij leefde, door zijn eigen vruchtbare verbeelding en door reproducties die hij bekeek en publicaties die hij las.

Ensor had het meest interesse voor kunstenaars die het lichtprobleem vanuit een subjectieve betrokkenheid behandelden, zoals Rembrandt en William Turner, en voor kunstenaars met wie hij zijn zin voor ironie en karikatuur deelde, zoals Jacques Callot, Honoré Daumier, Alfred Grévin of William Hogarth. Door het typisch Ensoriaanse karakter verdween de verwijzing naar de inspirerende prent of viel nauwelijks meer op. Het gaat telkens om een volledig nieuwe schepping gerealiseerd vanuit Ensors geest en fantasie.

In de fin de siècle-literatuur vond Ensor een aantal motieven voor zijn kunst: Pierrot, de dood, de massa, duivels en demonen, Christus, het typische vocabularium van de symbolisten. Hij bewonderde de fantastische vertellingen van Edgar Allan Poe. Prenten als De wraak van Hop-Frog(1885) en Koning Pest (1895) refereren aan het werk van de Amerikaanse schrijver.

De wraak van Hop-Frog - 1898
Koning Pest - 1895
De wraak van Hop-Frog - 1898 De wraak van Hop-Frog
1898
ingekleurde koperets op papier (2de staat)
Koning Pest - 1895 Koning Pest
1895
koperets op papier