Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Herwig Todts

Functie: 
Conservator moderne kunst (attaché expert)
Instelling: 
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Postadres: 
Plaatsnijdersstraat 2 - 2000 Antwerpen
Telefoon: 
0032 3 242 04 22
Fax: 
0032 3 248 08 10
E-mailadres: 
herwig.todts@kmska.be

Opleiding: 

Master in de Kunstgeschiedenis en Archeologie, Universiteit Gent
Masteropdracht: „Het portret in de 19de eeuwse Belgische schilderkunst‟

Onderzoeksgebied/werkterrein: 

  • Kunsttheoretisch onderzoek: Ensor en het modernisme, pleinairisme, academisme, naturalisme
  • Iconografisch onderzoek: Vlaamse beweging en beeldende kunsten, laat 19de-eeuwse naturalistische motieven, grotesken
  • Stilistisch onderzoek: Henri De Braekeleer, James Ensor
  • Kunstkritische en esthetische problemen in de West-Europese beeldende kunst: Kunst van Heden (L‟Art contemporain), Het vel van Cambyses, Maurice Gilliams

Publicaties: 

  1. [Verschillende catalogusnotities], in: James Ensor, cat. tent., Parijs, Musée du Petit Palais, 1990, pp. 21-26.
  2. „Naturalisme: een inleiding tot de historiografie en interpretatie van een mode‟, in: Het volk ten voeten uit. Naturalisme in België en Europa 1875-1915, cat. tent., Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 1996, pp. 9-31 (verschenen in het Nederlands en het Frans).
  3. „The grotesque in the art of James Ensor‟, in: Between Street and Mirror: The Drawings of James Ensor, cat. tent., New York, The Drawing Center, 2001, pp. 203-215.
  4. James Ensor. Schilderijen en tekeningen uit de verzameling van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Schoten, BAI, 2008, 143 p. (verschenen in het Nederlands, Frans en Engels).
  5. Goya, Redon, Ensor: Groteske schilderijen en tekeningen, cat. tent., Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 2009, 238 p. (verschenen in het Nederlands en Engels).
  6. „Make way for the Old Ones! Respect defunct Schools, Ensor and the Art-historical Canon‟, in: James Ensor, cat. tent., New York, The Museum of Modern Art, 2009, pp. 118-129; „Place aux vieux! Respectez les écoles éteintes! Ensor et le canon de l‟histoire de l‟art‟, in: James (art) Ensor, cat. tent., Parijs, Musée d‟Orsay, 2009-2010, pp. 40-47.
  7. Ensor ontmaskerd, cat. tent., Brussel, ING Cultuurcentrum, coproductie met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en het Paleis voor Schone Kunsten – BOZAR, 2010, 224 p. (verschenen in het Nederlands, Frans en Engels).

Projecten: 

  1. La dignité des humbles. Jean-François Millet et le naturalisme en Europe, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen in samenwerking met het Musée d‟Orsay (Parijs) voor het Bunkamura Museum of Art (Tokyo) en het Fukuoka Art Museum, 2003
  2. Goya, Redon, Ensor: Groteske schilderijen en tekeningen, Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 2009
  3. Ensor ontmaskerd, Brussel, coproductie tussen het ING cultuurcentrum, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en het Paleis voor Schone Kunsten – BOZAR, 2010-2011

Readings: 

  1. Late-nineteenth century naturalism: a matter of taste ? (Symposium Visual Culture in the Nineteenth Century) Amsterdam 2002
  2. Ensor en het modernisme, Universiteit Utrecht, onderzoekswerkgroep 2009/10

Relevante lidmaatschappen/werkgroepen: 

  1. Ensor Advisory Committee: Xavier Tricot, Sabine Taevernier, Herwig Todts (KMSKA)