Zoals "Christus getoond aan het volk (Museum voor Schone Kunsten Gent, inv. 1988-C), maakt De intrede van Christus in Jeruzalem deel uit van de reeks Aureolen van Christus . De aureolen illustreren zes episodes uit het leven van Christus. Wanneer men de reeks vanuit deze thematiek beschouwt, is het opvallend dat Ensor de etappes uit het leven van Jezus eerder intuïtief heeft gekozen. De volgorde strookt immers niet met het evangelie. Maar het is dan ook niet het religieuze verhaal dan wel het symbolische en zuiver plastische opzet dat primeert. In de figuur van Christus vindt Ensor een symbool van onschuld, vervolgde waarheid en van onderworpen goedheid aan de aanvallen van een vijandige massa. Voor de kunstenaar is de reeks dan ook een aanleiding om zijn eigen conflictrijke verhouding met de samenleving tot uiting te brengen. Vanaf deze reeks blijft de Christusthematiek zeer belangrijk in het werk van Ensor en in sommige werken is duidelijk dat hij zich met de Christusfiguur identificeert. De belangstelling voor de figuur van Christus is op zichzelf niet uitzonderlijk in deze periode. Net zoals vele generatiegenoten werd Ensor geboeid door de Christusfiguur als revolutionair of als anarchist.