"Skelet bekijkt chinoiserieën" vormt een keerpunt in het oeuvre van James Ensor: de kunstenaar nam afstand van de impressionistische weergave van de realiteit, en op iconografisch vlak introduceerde hij het motief van het skelet. Het schilderij laat ons binnenkijken in een kamer waarin een figuur een Japans - en dus geen Chinees zoals de titel suggereert - prentenboek inkijkt. Aan de wand hangt een Japans schilderij. Het witte licht dat vanuit het dakraam binnenvalt, omfloerst contouren en vormen. Het geheel is evenwichtig gecomponeerd met enkele kleurrijke accenten.
Rond 1888 had Ensor de gewoonte zijn schilderijen te herwerken en er een nieuwe, fantastische inhoud aan te geven. In dit werk beperkte Ensor zich tot twee kleine ingrepen die de inhoud van het schilderij echter grondig wijzigden: het zittende personage gaf hij een doodshoofd, en ook in de linker benedenhoek voegde hij een doodshoofd toe, vermoedelijk een uiting van een sterke doodsgedachte bij de kunstenaar, en dit naar aanleiding van het overlijden van zijn vader. Een inscriptie, mogelijk door Ensor zelf aangebracht, op het spierraam luidt: 'Peint dans l'atelier de Van Rysselberghe'.