Deze gearchiveerde website ‘James Ensor. Een online museum.’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over James Ensor verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

James Ensor als Graficus

De studie van het licht was één van de centrale onderwerpen in het artistieke debat op het eind van de 19de eeuw. Ook James Ensor gaat licht en donker obsessioneel analyseren. Deze studie leidt tot de realisatie van zijn eerste etsen. Licht en karikatuur zijn de twee polen waartussen hij zich bij zijn etsen voortdurend beweegt.

In zijn landschappen en stadsgezichten legt hij zich toe op een correcte weergave van de sfeer. In een aantal andere composities laat hij daarentegen fantasie en maatschappijkritiek centraal staan.

Gevoed door de analyse van grootmeesters en het lezen van klassieke auteurs creëert Ensor zijn rijke verbeelding. Onder meer Hellevaart (1887) en Duivels rossen engelen en aartsengelen af (1888), zijn prenten die verbazen door hun karikaturale karakter en door de explosieve behandeling van het onderwerp.

Ondertussen laten ook de politieke debatten en de sociale veranderingen van zijn tijd Ensor niet onberoerd. Met België in de 19de eeuw (1889, koperets, Gent, Museum voor Schone Kunsten) en Doctrinaire voeding (1889, zinkets, Gent, Museum voor Schone Kunsten) aarzelt hij niet om een standpunt in te nemen tegen de gevestigde orde.

Ensor produceerde de meeste van zijn gravures, 88 van de 133, in een zeer korte periode, van 1886 tot 1891. Hij deed dit met de ets- en drogenaaldtechniek. De creatieve uitbarsting die Ensors graveerkunst domineert tot 1891 valt geleidelijk aan stil. Daarna wordt de prent gewoon een manier om zijn andere creaties door de meervoudigheid van de ets meer bekendheid te geven.

Sabine Taevernier

Groot gezicht op Mariakerke - 1887 Groot gezicht op Mariakerke
1887
zinkets op papier (2de staat)
Hellevaart - 1887 Hellevaart
1887
ingekleurde zinkets op papier (1ste staat)
Het betoverde meubel - 1888 Het betoverde meubel
1888
koperets op papier (3de staat)
Inneming van een vreemde stad - 1888 Inneming van een vreemde stad
1888
koperets op papier (4de staat)
Iston, Pouffamatus, Cracozie en Transmouffe, beroemde Perzische geneesheren, onderzoeken de stoelgang van Darius na de slag van Arabela - 1886 Iston, Pouffamatus, Cracozie en Transmouffe, beroemde Perzische geneesheren, onderzoeken de stoelgang van Darius na de slag van Arabela
1886
zinkets op papier (1ste staat)
Mijn portret in 1960 - 1888 Mijn portret in 1960
1888
koperets op papier (2de staat)
Schedels en maskers - 1888 Schedels en maskers
1888
koperets op papier (2de staat, druk in bister)
Tovenaars in de stormwind - 1888 Tovenaars in de stormwind
1888
ingekleurde zinkets op papier (2de staat)
Zelfportret - 1886 Zelfportret
1886
koperets op papier (1ste staat)
Zonderlinge insecten - 1888 Zonderlinge insecten
1888
droge-naald in koper op papier (3de staat)